Ačkoliv lipský projekt Digital Factor působí na scéně již 17 let, v české republice se předstsaví vůbec poprvé. Abychom návštěvníkům dnešní taškařice trochu přiblížili, co vlastně mohou večer čekat, zavolali jsme leaderovi kapely Mikeovi a popovídali si s ním. O čem? O historii projektu, změnách v sestavě, Lipsku jako městu, ale i to českých kapelách, vánočních masakrech a dalších zajímavostech.
CZ SANCTUARY: AHOJ MIKU, V ČESKÉ REPUBLICE SE OBJEVÍTE VŮBEC POPRVÉ, A TAK BY NEBYLO OD VĚCI, KDYBYCHOM ZAČALI NĚJAKÝM STRUČNÝM PŘEDSTAVENÍM DIGITAL FACTOR. MOHL BYS NÁM TŘEBA ŘÍCI NĚCO O HISTORII TÉTO PARTY?
Mike: Ahoj, Digital Factor byli založeni roku 1993 a roku 1994 získali první nahrávací smlouvu na dánském labelu Hard records. Tou dobou tam vydávaly i kapely jako Apoptygma Berserk, Project Pitchfork nebo Die Form. U Hard records roku 1995 vyšla i naše první deska, kterou následovalo sedm dalších nosičů. Hodně jsme i hráli po Evropě, ale do České republiky jsme se zatím nepodívali, tak budeme mít konečně možnost zaplnit tuto mezeru.
CZ SANCTUARY: TAK TO JE DOBŘE. NICMÉNĚ TEĎ JSTE MĚLI NĚJAKÉ ZMĚNY V SESTAVĚ KAPELY – CO SE STALO A KDO JE NOVÝM ČLENEM?
Mike: To je pravda, ačkoliv se jedná teprve o druhou změnu v kapelní historii, která čítá sedmnáct let. Ta první nastala roku 2000, kdy Tino, spoluzakládající člen formace, opustil Digital Factor a přišel na jeho místo Guido. Druhá rošáda přišla před pár měsíci, kdy odešel Torsten a nahradil ho Leo. Je těžké po dobu sedmnácti let dělat kapelu jen jako koníček při práci, když máš rodinu apod. S volným časem je to problém, a Torsten už jej chtěl zkrátka trávit jinak. Já jsem měl kolem roku 1996 ambice stát se profesionálním hudebníkem, ale ostatní členové se na to moc netvářili. Nakonec jsme si tedy našli normální zaměstnání a poodsunuli Digital Factor na trochu vedlejší kolej. O to méně je ale na kapelu času a tak, i když jsme s Torstenem pořád kamarádi, voláme si a občas se vídáme, už prostě neměl kapacity na to věnovat se Digital Factor. Nový člen, Leo von Leibnitz, je náš kamarád už roky, navíc masteroval naše poslední album, takže hudbu DF zná.
CZ SANCTUARY: LEO JE NAVÍC HYBNOU SILOU VLIVNÉ AGENTURY PROMOFABRIK. PŘES NI JSTE SE SEZNÁMILI, NEBO JSTE SE ZNALI UŽ PŘEDTÍM?
Mike: Ne, poznali jsme se až přes Promofabrik, když pomáhali šířit náš první online singl „Dein Herz“. Leo promoval i novou desku „Look Back to Go Forward“, kterou navíc masteroval, jak jsme už zmínili. Během velmi krátké doby toto partnerství přerostlo v přátelství, které trvá dodnes.
CZ SANCTUARY: ZMÍNILI JSME ALBUM „LOOK BACK TO GO FORWARD“ – DAL BY SE JEHO NÁZEV VNÍMAT JAKO MOTTO, VYSTIHUJÍCÍ HUDBU A PŘÍSTUP DIGITAL FACTOR?
Mike: Když jsme tuto desku začali připravovat a přemýšleli o tom, jaký by měla být, hlavní myšlenkou bylo „udělat něco podobného desce ‚On Demand‘ z roku 1996, ale se současným zvukem.“ Takže ano, máš pravdu, je to takové naše motto, které podle nás funguje. Částečně i proto, že je nám o sedmnáct let víc, než když jsme s kapelou začínali, a čím jsi starší, tím více vzpomínáš a přemýšlíš o minulosti. A myslím, že tato ohlédnutí jsou správná.
CZ SANCTUARY: A CO VÝHLED DO BUDOUCNA? PODLE VAŠICH STRÁNEK PRACUJETE NA NOVÝCH SKLADBÁCH – JAKÉ JSOU?
Mike: Značka Digital Factor byla vždycky synonymem pro tvrdý elektronický zvuk, který jsme, podle mého, měli na všech deskách. Snad s výjimkou jediného alba, které bylo o trochu měkčí. I novinka ale půjde v našich tradičních hard electro šlépějích, které jsou poznávacím znamením kapely. Bude to následovník alba „Look Back to Go Forward“. To budete moci posoudit nejlépe sami živě v Praze.
Digital Factor – Decisions (1999)
CZ SANCTUARY: MINULÝ MĚSÍC VYŠEL DRUHÝ DÍL VÁNOČNÍ KOMPILACE “THE BLACK SNOW“, KDE MÁTE SKLADBU „BLOODY CHRISTMAS“. JE TO PŘEDĚLÁVKA, NEBO VAŠE VLASTNÍ VĚC?
Mike: Když jsme dostali nabídku přihodit nějaký track na tuto kompilaci, přemýšleli jsme, co bychom nejlépe připravili. Nakonec jsme se rozhodli udělat vlastní, typicky Digital Factor song namísto předělávky koled. Písnička má takový vtipný příběh o chlapíkovi, který sedí se svou ženou a jejími rodiči okolo stromečku, ale nemůže se ponořit do vánoční atmosféry, protože si hosté pořád něco vymýšlí. Nakonec se rozhodne celou rodinu zabít, aby si konečně mohl užít ty tiché a klidné vánoce.
CZ SANCTUARY: ROZTOMILÉ. NICMÉNĚ DOUFÁM, ŽE SE TÍM NAŠI ČTENÁŘI NENECHAJÍ INSPIROVAT DOSLOVA. ALE POJĎME NA DALŠÍ OTÁZKU. NAKOLIK VÁM POMÁHÁ, ŽE JSTE Z LIPSKA, JEDNOHO Z GOTICKÉ KOMUNITĚ NEJPŘÍZNIVĚJŠÍCH MĚST V EVROPĚ?
Mike: Těžko říct, na to neumím odpovědět, protože tu žiju už spoustu let a neumím se na to tedy podívat jinak. Ale celkově bych řekl, že lidi, kteří v Lipsku nebydlí, si to malují hezčími barvami než jaká je skutečnost. Když tu žiješ, je samozřejmě skvělé, kolik je tu vynikajících koncertů, festivalů a kolik se toho tady děje. To je velmi inspirující, ale nevím, nakolik to doopravdy usnadňuje proces tvorby nebo distribuce hudby.
CZ SANCTUARY: TAK UVIDÍŠ, JAK TĚ BUDE INSPIROVAT PRAHA. ZDE BUDETE MIMOCHODEM SDÍLET PÓDIUM S ČESKOU EBM LEGENDOU VANESSA. ZNÁŠ JE NEBO VŮBEC NĚJAKOU ČESKOU GOTHIC/ELECTRO KAPELU?
Mike: Já jsem o Vanesse nikdy předtím neslyšel, dokud nám o ní neřekl Leo. Tak jsem se podíval na internet a musím přiznat, že jsem byl velmi, velmi překvapen, protože takhle skvělý zvuk jsem za poslední dobu neslyšel. Myslím, že by se o Vanesse mělo v Německu vědět daleko víc, protože jejich hudba a sound jsou výborné, ačkoliv vůbec nerozumíme textům, což je vtipné. Je to druh muziky, který mne baví. Jak říkám, velmi příjemně mne překvapili a motivují mne k tomu, abych se začal víc pídit po českých kapelách. Jsem proto velmi rád, že v Praze můžeme hrát – i z toho důvodu, že se toho o zdejší scéně dozvím víc. Myslím, že Česká republika a Německo jsou si tak blízko, že bychom měli o české gothic/elektronické subkultuře vědět.
CZ SANCTUARY: V TOMHLE OHLEDU SE POKUSÍME POSTAVIT CO NEJVÍC MOSTŮ. TAK JEŠTĚ POSLEDNÍ KLASICKÁ OTÁZKA – JAKÉ JSOU PLÁNY DO BUDOUCNA?
Mike: Digital Factor byli vždycky převážně živou kapelou. Hlavním důvodem, proč jsme dělali desky, bylo to, abychom je mohli hrát live. Příští rok proto chceme hlavně hrát, protože teď jsme museli především zapojit Lea. Chceme ho ale víc zatáhnout i do dalšího dění v kapele, musíme najít nejlepší způsob práce na nových věcech apod. To bude pro mne úplně nová situace, protože jsem s Torstenem tvořil celých sedmnáct let, během kterých jsme si našli nejvíc vyhovující pracovní postupy. Teď budeme muset najít úplně nový přístup s Leem, což je pro mne velmi příjemné dobrodružství – znovuobjevit kapelu s trochu jiným lidským nábojem. Myslím, že hlavně to sžití s novou konstelací uvnitř Digital Factor a živé hraní jsou naše hlavní plány do budoucna.
Přidat komentář
Vzhledem ke zvýšenému množství spamu je diskuse moderována. Schválení vašeho komentáře může trvat až 48 hodin.